Marcus Krüger Djurgården spelar utan knäppt hjälm, ej utvisad

Vad händer i DIF ? Kommer Djurgården att ta sig upp till SHL? Läs match recensioner. Omröstningar, nyförvärv m.m. Var med i snacket om Djurgården IF.
Användarens profilbild
IcingLelle
Site Admin
Kontakt:

Marcus Krüger Djurgården spelar utan knäppt hjälm, ej utvisad

Inlägg av IcingLelle »

I Hockeyallsvenska premiärmatchen mellan Djurgårdens IF mot Västerås IK fick backen och Västerås kaptenen en konstig utvisning för en boarding på Djurgårdens Marcus Krüger i första perioden. Situationen och utvisningen tillkommer genom att Marcus Krüger i Djurgården inte har knäppt sin hjälm. Jimmie Jansson i Västerås kommer med kraft in med en tackling på Marcus Krüger som är puckföraren nära sargkanten. Hjälmen på Marcus Krüger flyger av och Jimmie Jansson Lorek får genast en gest av domaren att det är utvisning.

Denna situation blir en video bedömning där man tydligt ser att Marcus Krüger åker utan knäppt hjälm. Trots detta dömer domarna Kristoffer Folkstrand och Mattias Enroth Västerås spelaren Jimmie Jansson Lorek för en boarding och en 5 minuters utvisning. Coachen i VIK Thomas Paananen var irriterad,

Thomas Paananen säger – Han borde knäppa hjälmen. Har man den inte knäppt är det utvisning. Det är det jag påpekar, att det borde varit utvisning på honom innan denna tacklings situation, säger Paananen och fortsätter:
– Sen tycker jag inte att det är en femma, utan mer en tvåa typ. Sen tänker jag på hans egen säkerhet. Regelboken säger att om man inte har det är det två minuters utvisning.

Marcus Krüger svarar på Västerås kritik på utvisningen:
Marcus Krüger - Jag märkte inte att remmen på hjälmen var oknäppt, Det kanske inte var det smartaste. Det var på tekningen den åkte upp tror jag när jag var nere med huvudet. Jag märkte att remmen var uppe först när den åkte av. Jag skulle aldrig våga åka ut med oknäppt hjälm.

I och med denna 5 minuters utvisning gör Djurgården 3 mål. I period pausen får vi veta från studion att den nya regeln för i år är att "En spelare får göra klart sitt byte med oknäppt hjälm"

Hockeysupporters har granskat denna nya regel och hittar detta i Spelregler för ishockey 2022-2023
https://www.svenskalag.se/sdehockey/dok ... 2-2023.pdf
Mycket riktigt hittar vi denna regel
"En spelare vars hakrem lossnar under spel får spela klart sitt byte fram till nästa spelstopp".

Denna regel tror jag absolut kommer att justeras till nästa säsong eller tidigare med tanke på spelarnas säkerhet. På grund av den situation vi såg idag hade Marcus Krüger tur att han inte flög in i sargen utan hjälmen. Hjälmen hade kunnat mycket väl kunnat flyga av och Krüger kunde likaväl ha forcerats in med huvudet före i sargen utan hjälm. Att en spelare överhuvudtaget ska få spela klart sitt byte med oknäppt hjälm kan om oturen är framme sluta i tragedi på isen. Det är domarnas ansvar att alltid se till spelarnas säkerhet från alla vinklar.

Du kan läsa mer om detta i den matchanalys Hockeysupporters.se gjorde mellan DIF och VIK.
14 min : VIK Utvisning 5 minuter på Jimmie Jansson Lorek för en boarding. Marcus Krüger i Djurgården har inte knäppt hjälmen då Jimmie Jansson kommer i fart och får in en tackling på Krüger så att hjälmen flyger av. Detta blir en video bedömning och domarna Kristoffer Folkstrand och Mattias Enroth dömer Jimmie Jansson i VIK för en boarding och 5 minuters utvisning. DIF får nu spela 5 mot 3.
Hela matchanalysen hittar du på denna länk viewtopic.php?t=123 . Du får även kommentera och tycka till i denna tråd.