Börje Salming död 1951-2022

Ta en paus och skriv nått eller ställ frågor till forumet och dess användare. Trådar i denna kategori kan en admin flytta till rätt avdelning om så behövs.
Användarens profilbild
IcingLelle
Site Admin
Kontakt:

Spelare Börje Salming död 1951-2022

Inlägg av IcingLelle »

Börje Salming är en hockeyprofil som alla känner igen, vare sig man tycker om idrotten ishockey eller inte så vet alla vem Börje är. Han karriär i ishockey är lång. Det var bara förra veckan som vi fick se bilder och inslag från Toronto där han mottog hyllningar och priser, en veckan senare så får vi nyheten att han är död :( . Börje Salming fick detta år 2022 diagnosen ALS. Den här sjukdomen har jag personligen upplevt i min nära släktkrets. Det är en hemsk sjukdom som totalt förändrar en människa. Både utseende, tal och rörlighet är dem saker jag förknippar med denna sjukdom. Får man veta diagnosen i tidigt skede så finns det bromsmediciner. Varje år får cirka 200 personer diagnosen ALS. Oftast är patienten mellan 50-70 år. Det är ungefär 800 personer i Sverige idag som lever med sjukdomen ALS.
Ni som tidigare inte känner till denna sjukdom så kanske namnet Stephen Hawking ringer till en klocka hos många. Kosmologiforskaren och författaren som fick diagnosen endast när han var 21 år. Läkarna hade sagt att han inte skulle få uppleva sin 25 års dag. Mot alla odds blev denna brittiska forskare 76 år.

Börje Salming är nog mest känd för att ha spelat i Toronto Maple leaf. Här nedan är en bild på Börje tillsammans med Joe Nieuwendyk. Vi här på Hockeysupporters.se vill bara visa Börje respekt och håller därför en egen tyst minut här på forumet. Sist jag personligen såg Börje Salming var när han återtog sin svenska karriär i Elitserien och AIK på 90-talet. Det är som sagt en mycket stor profil för oss Svenskar, vare sig man gillar hockey eller inte så är detta en människa som satt Sverige på kartan och gjort ishockeyn stor.

Vila nu i frid Börje Salming.

Bild