Plats: ABB Arena Nord.
Senaste match Västerås IK: IF Björklöven - Västerås IK förlust 7-6 SO. (Matchanalys hittar ni här) http://hockeysupporters.se/viewtopic.php?t=193
Senaste match Almtuna IS: Almtuna IS - Kristianstad IK vinst 4-0.
Västerås tabell placering inför matchen : 8.
Almtuna IS tabell placering inför matchen : 11.
Omgång: 25.
Notis: Västerås har förlorat 6 av dem 8 senaste matcherna.
Notis: Dem två ordinarier målvakterna i Västerås är borta. Johan Gustafsson är skadad, och Ian Blomquist är uttagen till JVM.
Notis: Almtuna är i hygglig form, vann senaste med 4-0 mot Kristianstad IK.
Notis: Västerås IK har lånat målvakten David Otter från Surahammar. Även Jonas Eneroth från Köping.
Period 1
[*]15 sek : MÅL efter bara 15 sekunder. Almtuna gör 0-1 genom Jesper Norbäck. Målvakten David Otter i VIK som är inlånad av Surahammar får inte någon bra start.
[*]2 min : Utvisning Jesper Norbäck i Almtuna för en tripping. Västerås IK ska spela pp.
[*]5 min : Lagkaptenen i Västerås IK, Jimmie Jansson Lorek avlossar en handledare från blå när det är mycket skymning för Almtunas målvakt men Oliver Håkansson i målet räddar.
[*]9 min : Isac Skedung i VIK drar iväg ett hårt slagskott och målvakten i Almtuna Oliver Håkansson gör en snygg plockhandskräddning.
[*]10 min : (MÅL) Anton Svensson i Västerås kommer i ett friläge och skjuter men målvakten i Almtuna räddar men Anton Svensson trycker in både målvakt och puck i mål. Domaren pekar att det är mål men att det ska video granskas. Döms som EJ mål.
[*]11 min : Almtunas back Jacob Ragnarsson skjuter från blå och Jesper Norbäck styr men David Otter i Västerås kassen räddar och blockerar pucken.
[*]17 min : Västerås spelar in pucken djupt i Almtunas zon. Men jobbet efter att vinna sarg duellerna är inte där idag.
[*]20 min : Period 1 slut. 0-1 och skotten i perioden slutade 9-9.
Period 2
[*]2 min : Backen i Almtuna Jacob Ragnarsson skickar iväg pucken mot mål och Oliver Kandergård är nära att få in den i mål.
[*]5 min : MÅL Almtuna kommer till anfall och slår in en passning mot mål som William Proos når och sätter 0-2 till Almtuna.
[*]5 min : MÅL Emil Aronsson i Västerås IK skjuter i slottet och som blir en retur från Almtunas målvakt Oliver Håkansson. Filip Wiberg lägger in returen i mål och reducerar till 1-2.
[*]7 min : MÅL Almtuna i anfallszon. Det blir en stor lucka i Västerås försvaret och Marcus Karlström i Almtuna får mycket plats att skjuta in 1-3.
[*]7 min : Västerås spelare som inte kan stå på skridskor. Mikael Frycklund ligger och sprattlar i anfallszon. Jimmie Jansson Lorek ramlar bakom sitt egna mål.
[*]9 min : Almtuna kommer till anfall efter anfall och skott efter skott. Västerås åker mest runt och ser desorienterade ut.
[*]10 min : Västerås IK och Anthon Eriksson kommer nästan fri, skjuter ett skott som inte träffar mål utan istället utanför.
[*]12 min : MÅL Almtuna i anfall igen och Valdemar Johansson skjuter men målvakten David Otter lämnar en retur som Johansson sätter till 1-4.
[*]12 min : Västerås IK byter målvakt. Ut David Otter och in med Jonas Eneroth som är på lån från Hockeyettan i Köping.
[*]14 min : Västerås tappar hela tiden pucken i anfallszon. Lägger pucken djupt men förlorar sargkamperna.
[*]15 min : Almtuna med långt anfall och flertalet skott på mål.
[*]17 min : Utvisning Hugo Blixt i Almtuna för en slashing. Powerplay Västerås.
[*]18 min : MÅL Mikael Frycklund sätter 2-4 i pp.
[*]18 min : Västerås Anton Svensson med ett kanon läge i slottet men målvakten i Almtuna räddar.
[*]19.4 min : Lukas Zetterberg i VIK får ett pass från centrallinjen och skjuter men Almtunas målvakt Oliver Håkansson är med och räddar.
[*]20 min : Period 2 slut. 2-4 och skotten i perioden slutade 17-12 till Västerås. Sammanlagda skotten i matchen står nu 27-21.
Period 3
[*]1 min : Västerås Anthon Eriksson ramlar i inledningen av perioden. Även Västerås lagkapten Jimmie Jansson Lorek ramlar in i sargen och får ont och åker mot båset.
[*]3 min : Lorek är inne igen och testar spela. Efter detta så syns inte Jimmie Jansson Lorek mer i matchen, troligtvis skadad.
[*]5 min : Alexander Lindelöf med ett skott från blå som målvakten i Almtuna räddar lätt.
[*]5 min : Jesper Norbäck i Almtuna IS med ett skott mitt i slottet men skjuter utanför.
[*]6 min : Gabriel Kangas i Västerås kommer med fart och kommer i ett bra läge men kommer lite för nära målvakten för att det ska resultera i något mer än så. Håkansson är med och räddar.
[*]10 min : Utvisning Isac Skedung för hakning. Almtunas tur att spela pp.
[*]12 min : Utvisning Mikael Frycklund för slashing. Almtuna får spela 5 mot 3 i dryga 30 sekunder.
[*]12 min : Timeout Almtuna.
[*]15 min : Målvakts lånet från Köping till Västerås Jonas Eneroth har gjort det bra i kassen sedan han kom in.
[*]18 min : Tom målbur Västerås, spel 6 mot 5.
[*]18 min : VIK tar TO.
[*]18 min : MÅL Almtuna och Jesper Norbäck sätter 2-5 i öppen kasse.
[*]20 min : Matchen är slut. 2-5 och skotten i perioden slutade 6-7. Skotten i matchen slutade 33-28 till hemmalaget.
Resultat
Västerås IK - Almtuna IS 2-5.
Matchanalys Västerås IK - Almtuna IS 14 Dec -22 Omg 25
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
Intervju med Thomas Paananen i Västerås IK efter matchen mot AIS
Västerås IK
Thomas Paananen - En dålig match egentligen hela 60 minuter. En bedrövlig start och släpper in ett mål i första bytet. Vi gav David Otter, lånet från Surahammar en ganska otacksam uppgift, ett friläge efter 16 sekunder. Sen jobbar vi typ 1 och 1 samt att vi åker med huvudet under armen matchen igenom. Almtuna vinner fullt rättvist.
Fråga - Ni fick lufta båda målvakts lånen, vad säger du om deras insatts ?
Thomas Paananen - Svårt att säga, men tycker Otter får en otacksam uppgift också. Det är såklart inte kul att släppa in pucken efter 15 sekunder spel. Den tar han såklart på sig men vi vinner och förlorar som ett lag men däremot så håller Jonas Eneroth nollan när han kommer in. Det blir ett mål i tom bur som vi självklart inte kan lasta honom för.
Fråga - Det är väldigt många mål bakåt, vad tycker du ligger bakom dessa just nu ?
Thomas Paananen - Senast var det ju boxplay. Idag är det spelvändningar och vi tappar trean och det är framförallt en kedja som inte har det tålamodet. Men det är som det är, vi får hitta nya vägar fram till fredag.
Fråga - Spelarkritik då ?, finna det några andra än målvakterna du vill lyfta fram ?
Thomas Paananen - Nej det tycker jag inte. Jag tycker nog ändå att Isac Skedung, Lukas Zetterberg och Lunsjö hittar nått offensivt. Sen är det kul att Filip Wiberg får göra ett mål, kul även att Gabriel Kangas är tillbaka men mer än det är det inte.
Thomas Paananen - En dålig match egentligen hela 60 minuter. En bedrövlig start och släpper in ett mål i första bytet. Vi gav David Otter, lånet från Surahammar en ganska otacksam uppgift, ett friläge efter 16 sekunder. Sen jobbar vi typ 1 och 1 samt att vi åker med huvudet under armen matchen igenom. Almtuna vinner fullt rättvist.
Fråga - Ni fick lufta båda målvakts lånen, vad säger du om deras insatts ?
Thomas Paananen - Svårt att säga, men tycker Otter får en otacksam uppgift också. Det är såklart inte kul att släppa in pucken efter 15 sekunder spel. Den tar han såklart på sig men vi vinner och förlorar som ett lag men däremot så håller Jonas Eneroth nollan när han kommer in. Det blir ett mål i tom bur som vi självklart inte kan lasta honom för.
Fråga - Det är väldigt många mål bakåt, vad tycker du ligger bakom dessa just nu ?
Thomas Paananen - Senast var det ju boxplay. Idag är det spelvändningar och vi tappar trean och det är framförallt en kedja som inte har det tålamodet. Men det är som det är, vi får hitta nya vägar fram till fredag.
Fråga - Spelarkritik då ?, finna det några andra än målvakterna du vill lyfta fram ?
Thomas Paananen - Nej det tycker jag inte. Jag tycker nog ändå att Isac Skedung, Lukas Zetterberg och Lunsjö hittar nått offensivt. Sen är det kul att Filip Wiberg får göra ett mål, kul även att Gabriel Kangas är tillbaka men mer än det är det inte.