Plats: ABB Arena Nord.
Senaste match Västerås IK: Västerås IK - Almtuna IS förlust 2-5.
Senaste match IF Björklöven: Björklöven - Kristianstad IK vinst 5-3.
Västerås tabell placering inför matchen : 8.
Björklövens tabell placering inför matchen : 2.
Omgång: 26.
Notis: Förra gången möttes var i Umeå då Björklöven vann på straffar med 7-6.
Notis: Västerås har tre raka förluster.
Notis: Nick Schilkey i Björklöven leder poängligan med 17 mål och 18 assist.
Sjukdomar i Västerås: Båda ordinarie målvakterna är frånvarande. Johan Gustafsson är skadad och Ian Blomquist är iväg på JVM. Även Jesper Kokkonen, Trevor Cheek och Jimmie Jansson Lorek var inte heller på plats.
Period 1
[*]3 min : Lite slarv i egen zon för Västerås IK. Björklöven får en gratis chans men Jonas Eneroth i VIK kassen räddar.
[*]5 min : Båda Gabriel Kangas och Oliver Bohm i Västerås får varsitt skott men Joona Voutilainen i Björklöven kassen räddar.
[*]9 min : Björklöven med anfall avlossar ett skott från blå men målvakten Jonas Eneroth gör det bra och räddar.
[*]10 min : MÅL Björklöven får anfalla i Västerås zon ganska ostört och Fredric Weigel gör 0-1.
[*]10 min : MÅL av Marcus Bergman med pass från Sakari Salminen. Bergman hade en chans sekunden tidigare också 1-1.
[*]12 min : Utvisning Björklöven Veeti Vainio för tripping. Västerås får spela pp.
[*]12 min : Lukas Zetterberg är nära att göra mål i pp.
[*]14 min : Anton Svensson i Västerås tappar pucken på egen blå samt sekunderna senare tappar han pucken på offensiv blå och nära då att Björklöven kommer i ett 2 mot 1 läge i numerärt underläge.
[*]17 min : Liam Dower Nilsson får ett pass från Anton Svensson och får ett kanon läge fri med målvakten men Joona Voutilainen i Björklöven kassen gör en fin räddning.
[*]19.10 min : Utvisning Björklöven Veeti Vainio igen. Denna gången för högklubba. Powerplay Västerås.
[*]20 min : Period 1 slut. 1-1 och skotten i perioden slutade 9-8.
Period 2
[*]0 min : Västerås inleder perioden med pp.
[*]4 min : Inget av lagen har haft nån större chans i period 2.
[*]5 min : Utvisning Gabriel Kangas för tripping. Powerplay Björklöven.
[*]7 min : Slarviga passningar av Björklöven i pp.
[*]9 min : Västerås IK är stilla i försvarszon och låter Björklöven styra med pucken i pp.
[*]10 min : Utvisning Joel Mustonen för holding. Powerplay Västerås IK.
[*]10 min : MÅL Björklöven får friläge och Maxime Fortier gör mål 10 sekunder in på numerärt underläge 1-2.
[*]13 min : Västerås IK är så där uddlöst igen, som vi sett ett flertalet gånger denna säsong. Denna match kommer att förloras.
[*]14 min : Björklöven har puckövertaget och spelar den mesta tiden i Västerås zon.
[*]14 min : Liam Dower Nilsson får ett bra läge i slottet och kommer ganska så fri med målvakten och avlossar ett skott som Joona Voutilainen räddar.
[*]18 min : Utvisning Anton Svensson i Västerås IK för tripping. Powerplay Bjärklöven.
[*]20 min : Period 2 slut. 1-2 och skotten i perioden slutade 4-10. Skottstatistiken i matchen 13-17.
Period 3
[*]1 min : MÅL Björklövens Elliot Ekefjärd gör till sist mål efter att Västerås målvakten Eneroth gett 2 returer 1-3.
[*]5 min : Björklöven spelar ett ogenomträngligt försvarsspel. VIK har svårt att ta sig igenom.
[*]6 min : MÅL Christopher Bengtsson i Björklöven 1-4.
[*]11 min : Nära Gabriel Kangas petar in pucken men Björklöven målvakten Joona Voutilainen räddar.
[*]14 min : Lukas Zetterberg med ett skott från blå som Joona Voutilainen får sträcka ut sig rejält för att rädda.
[*]15 min : Utvisning Björklöven Scott Pooley för tripping. Pp VIK.
[*]15 min : TO VIK.
[*]16 min : Joona Voutilainen i Björklöven kassen gör en bra räddning när Anton Svensson skjuter. Det blir en retur ut till Anton Svensson som får ytterligare en chans men Voutilainen gör en läcker räddning även på returen.
[*]17 min : MÅL Gerry Fitzgerald i Björklöven gör 1-5. Daniel Gunnarsson får ta på sig detta mål då han slarvar och tappar pucken på offensiva blå som blir en kontring till Björklöven.
[*]20 min : Match slut. 1-5 och skotten i matchen slutade 21-31.
Resultat
Västerås IK - IF Björklöven 1-5.
Matchanalys Västerås IK - IF Björklöven 16 Dec -22 Omg 26
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
Intervju med coachen i Västerås IK efter matchen mot Björklöven
Västerås IK
Thomas Paananen - Period 1 är vi riktigt bra och kommer ut med den energin vi vill göra. Sen blir Isac Skedung och Mikael Frycklund skadade efter 5 till 7 minuter in i första perioden. Mikael Frycklund spelar vidare men kan bara hoppa in i pp dem sista minuterna i perioden. Period 1 tycker jag är riktigt bra. Den är precis så som vil vill spela, vi skapar målchanser och är stabila bakåt.
Period 2 fortsätter på samma sätt, vi försvarar oss ganska bra. Men tyvärr släpper vi in ett mål till 1-2 i vårat egna powerplay. Detta gör att vi tappar lite energi såklart men följer ut perioden på ett bra sätt.
I period 3 redan efter 3 till 4 minuter märks det att vi tappar lite energi och orken håller inte riktigt i det här tempot som matchen är i, eftersom Björklöven kan gå på 4 lines så orkar vi inte stå emot riktigt, men första 40 minuterna är bra. Jag är såklart besviken igen att det rinner iväg till 1-5.
Fråga - Vad är status på Frycklund och Skedung som kliver av ?
Thomas Paananen - Nej, det gick inte att spela, det är klart det är tufft tapp för oss men sånt är livet.
Fråga - Du har ingen rapport vad som hänt dem ?
Thomas Paananen - Det är en skada här som jag inte ännu inte vet vad eller är för nått. Skada på båda så tyvärr dem kunde inte spela.
Fråga - Du kastade in målvakts lånet från Köping Jonas Eneroth i den här matchen. Hur tycker du det gick för honom ?
Thomas Paananen - Bra, riktigt bra. Jag tycker han gör en jättebra match så ingen skugga ska fall över honom. Han krigar och kämpar hela vägen. Det är synd att det rinner iväg lite på slutet bara men riktigt bra insats.
Fråga - Finns det några andra spelare du vill lyfta fram i laget ?
Thomas Paananen - Jag tycker Alexander Lindelöf är bra på backsidan. Han vågar hålla i pucken och tar ett stort, stort ansvar där. Men vi jobbar och krigar men har inte kvalitén för att slå ett sånt här bra lag som Björklöven.
Thomas Paananen - Period 1 är vi riktigt bra och kommer ut med den energin vi vill göra. Sen blir Isac Skedung och Mikael Frycklund skadade efter 5 till 7 minuter in i första perioden. Mikael Frycklund spelar vidare men kan bara hoppa in i pp dem sista minuterna i perioden. Period 1 tycker jag är riktigt bra. Den är precis så som vil vill spela, vi skapar målchanser och är stabila bakåt.
Period 2 fortsätter på samma sätt, vi försvarar oss ganska bra. Men tyvärr släpper vi in ett mål till 1-2 i vårat egna powerplay. Detta gör att vi tappar lite energi såklart men följer ut perioden på ett bra sätt.
I period 3 redan efter 3 till 4 minuter märks det att vi tappar lite energi och orken håller inte riktigt i det här tempot som matchen är i, eftersom Björklöven kan gå på 4 lines så orkar vi inte stå emot riktigt, men första 40 minuterna är bra. Jag är såklart besviken igen att det rinner iväg till 1-5.
Fråga - Vad är status på Frycklund och Skedung som kliver av ?
Thomas Paananen - Nej, det gick inte att spela, det är klart det är tufft tapp för oss men sånt är livet.
Fråga - Du har ingen rapport vad som hänt dem ?
Thomas Paananen - Det är en skada här som jag inte ännu inte vet vad eller är för nått. Skada på båda så tyvärr dem kunde inte spela.
Fråga - Du kastade in målvakts lånet från Köping Jonas Eneroth i den här matchen. Hur tycker du det gick för honom ?
Thomas Paananen - Bra, riktigt bra. Jag tycker han gör en jättebra match så ingen skugga ska fall över honom. Han krigar och kämpar hela vägen. Det är synd att det rinner iväg lite på slutet bara men riktigt bra insats.
Fråga - Finns det några andra spelare du vill lyfta fram i laget ?
Thomas Paananen - Jag tycker Alexander Lindelöf är bra på backsidan. Han vågar hålla i pucken och tar ett stort, stort ansvar där. Men vi jobbar och krigar men har inte kvalitén för att slå ett sånt här bra lag som Björklöven.