Matchanalys Västerås IK - Tingsryd AIF 20 Okt -23 Omg 9

Här kan ni läsa och skriva om allt som gäller i Västerås IK. Omröstningar, nyförvärv m.m. Var med i snacket om VIK.
Användarens profilbild
IcingLelle
Site Admin
Kontakt:

Matchanalys Matchanalys Västerås IK - Tingsryd AIF 20 Okt -23 Omg 9

Inlägg av IcingLelle »

Plats: ABB Arena, Rocklunda i Västerås.
Senaste match Västerås IK: Västerås IK - Västervik IK vinst 8-3. (Matchanalys viewtopic.php?t=273)
Senaste match Tingsryd AIF: Södertälje SK - Tingsryd AIF förlust 5-0.
Västerås IK tabellplacering inför matchen : 5.
Brynäs IF tabellplacering inför matchen : 12.
Omgång: 9.
Notis: Västerås är i en bra form. Vunnit 3 matcher i rad, ser ut hitta varandra på isen.
Notis: Tingsryd AIF förlorat 3 matcher i rad senast förlorade mot SSK med 5-0.

Period 1
[*]5 min : Jämnt dem 5 första minuterna.
[*]7 min : Tingsryd kommer i ett 2 mot 1 läge men blir inget målfarligt av detta.
[*]10 min : MÅL Västerås Kyle Topping gör 1-0 i ett trångt läge vid mål men lyckas skjuta in pucken,
[*]12 min : Tingsryd gör det bra och kommer in bra med pucken i offensiv zon, men direkta målfarliga lägen är det ont om.
[*]16 min : Pucken glider mot Västerås målvakten Niilo Halonen som är tvungen att komma ut och möta pucken före en TAIF spelare, detta blir ett farligt läge för TAIF men som rinner ut i sanden.
[*]18 min : Albert Sjöberg i TAIF avlossar ett skott i ett mot ett läge men skjuter utanför.
[*]19.4 min : Utvisning TAIF och Albert Sjöberg för Holding the stick. Powerplay Västerås.
[*]20 min : Period 1 slut. 1-0 och skotten i perioden slutade 4-11.

Period 2
[*]1 min : Nära mål för Västerås och Jared Dmytriw. Det blir öppen kasse i röran framför mål men pucken sticker ifrån Dmytriw.
[*]3 min : MÅL Västerås av Gabriel Kangas som bryter Tingsryds spel i mittzon och åker raka mot mål och sätter den för 2-0.
[*]6 min : Utvisning Västerås IK Adam Hofbauer för tripping. Powerplay Tingsryds AIF.
[*]7 min : Utvisning Västerås Gabriel Kangas tripping. Spel 5 mot 3 för TAIF.
[*]9 min : Ludvig Östman i VIK skänker pucken till Tingsryds i egen zon i spel 5-4 pp TAIF. Farligt slarv av Västerås där Tingsryd får pucken till skänks i slottet. Detta blir inget mål pga. Västerås målvakten Niilo Halonen räddar. Övrigt ett bra pk av VIK som klarar 5 mot 3 spel.
[*]10 min : MÅL Västerås av Jimmie Jansson Lorek när han avlossar en handledare vid tekningscirkeln 3-0.
[*]11 min : Adam Hofbauer i Västerås får friläge men TAIF målvakten Daniel Rosengren räddar.
[*]13 min : Nu spelar Västerås IK underbar ishockey med innehållande fina passningar.
[*]14 min : Tingsryd slarvar i egen zon.
[*]16 min : Utvisning Västerås Kalle Loponen för tripping, powerplay Tingsryd.
[*]16 min : Västerås klacken sjunger "Vi hatar Wessner" ( Det är en av huvuddomarna i matchen)
[*]17 min : MÅL Tingsryd i pp av Simon Åkerström när han skjuter från blå 3-1.
[*]18 min : Utvisning TAIF hakning från Albert Sjöberg som blir hans andra utvisning i matchen. Powerplay Västerås IK.
[*]18 min : MÅL Gustav Olhaver gör 3-2 i numerärt underläge.
[*]20 min : Period 2 slut. 3-2 och skotten i perioden slutade 15-11.

Period 3
[*]1 min : Utvisning Maksim Semjonov i TAIF för hög klubba. PP Västerås.
[*]2 min : MÅL i pp Jimmie Jansson Lorek gör sitt andra mål för kvällen när han drar iväg en handledare från blå 4-2. Blir istället en styrning framför mål och Eric Engstrand räknas som målskytt.
[*]7 min : Tingsryd får en hel del skott på mål och behåller pucken i anfallszon.
[*]9 min : MÅL Tingsryd Valdemar Vesterlund när han slänger iväg en puck mot mål som går in för 4-3.
[*]14 min : TAIF kommer in i VIK:s zon och gör Västerås spelarna osäkra, Tingsryd gör det bra nu.
[*]15 min : MÅL Konstantin Komarek i Västerås passa kaptenen Jimmie Jansson Lorek som sätter sitt andra mål för kvällen 5-3.
[*]18 min : MÅL TAIF gör mål genom Adam Bäckstrand 5-4.
[*]18 min : TO TAIF.
[*]19 min : Tingsryd tar ut sin målvakt och spelar 6 mot 5.
[*]19.3 min : Domarna går ut och ska kolla nån video (video bedömning ?)
[*]20 min : Match slut. 5-4 och skotten i matchen slutade 31-34.

Resultat
Västerås IK - Tingsryd AIF 5-4.

Användarens profilbild
IcingLelle
Site Admin
Kontakt:

Re: Matchanalys Västerås IK - Tingsryd AIF 20 Okt -23 Omg 9

Inlägg av IcingLelle »

Ska skriva några korta rader varför klacken i Västerås sjunger "Vi hatar Wessner". Det gjorde dem i kvällens match mot Tingsryd i den 16 min : Västerås klacken sjunger "Vi hatar Wessner" ( Det är en av huvuddomarna i matchen).

Det är nog vanligt ibland Sveriges hockey klackar att dem sjunger att dem hatar huvuddomaren. Men faktiskt så har jag sett ett 30 tal matcher med Daniel Wessner som huvuddomare och det är nog så tyvärr att jag är tvungen att skriva att detta är Sveriges sämsta domare. Har sett många situationer där det finns en tveksamhet om neutralitet på isen. Jag säger inget mer om detta men Daniel Wessner spelade sin hockeykarriär i BIK Karlskoga, detta borde vara en förklaring till att Wessners tveksamhet om neutralitet. Vi alla vet att matcher mellan BIK och Västerås är laddade och kryddade med extra mycket känslor. Jag tror att man varit tvungen på högra domarnivåer att tillrättavisa Daniel Wessners agerande som domare på isen i Västerås matcher. Vissa matcher har det varit extra tydligt om hans ogillande av gulsvart.

Ikvällens match mot Tingsryd gjorde faktiskt Wessner en bra insats som domare. Men när Wessner är kvällens domare i Västerås matcher så är man mer uppmärksam på hans dömningar, vilket jag tycker att man borde inte ha. Situationen ikväll med 30 sekunder kvar av matchen så blir det en konstig domar situation 19.3 min : Domarna går ut och ska kolla nån video (video bedömning ?). Wessner gör ett kort uttalande på isen om varför man gick ut och ska titta på video bedömning. Uttalandet är det nog ingen i varken tv eller hallen som hör vad orsaken var.
Skriv svar