Plats: ABB Arena Nord
Senaste match Västerås IK: Västerås IK- Kalmar HC förlust 4-5 SO.
Senaste match IF Björklöven: Almtuna IS - IF Björklöven förlust 5-2.
Västerås tabellplacering inför matchen : 10.
Färjestad tabellplacering inför matchen : Serieledare.
Omgång: 26.
Säsong: 2024/2025
Notis: Båda lagen har dålig form.
Period 1
Björklöven gör mål efter bara minuten spelat. Det är spelare Tim Theocharidis som gör 0-1 till Umeå laget. Björklöven får utvisning efter Tim Theocharidis ger en högerkrok på Västerås Kim Rosdahl. Västerås spelar powerplay. Ett ganska hyggligt powerplay från hemmalaget, saknas bara lite tempo i passningsspelet. Björklöven ställer upp med en fint boxplay och klarar ut denna utvisning. Halva perioden har gått och det är Björklöven som har puckövertaget. Utvisning på Björklöven igen för holding på Mattias Nörstebö och hemmalaget ska åter igen spela ett powerplay. Rosdahl och Västerås får ett par fina skott men skjuter alltid direkt på målvakten. Björklöven klarar detta numerära underläge enkelt. Utvisning igen för Björklöven precis efter att dem blivit fulltaliga. Det är Lucas Lagerberg som åker i bortalaget, detta för en holding och det blir Västerås tredje powerplay. Björklövens målvakt Melker Thelin gör det bra ikväll och räddar en hel del skott. Hemmalaget har haft 3 powerplay och fortfarande inget mål. Björklöven klarar detta tredje numerära underläge.
0-1 skotten 20-4
Period 2
Björklöven och Daniel Viksten får ett friläge i första minuten och gör 0-2. Hemmalagets junior Noah Wolf får ett fint läge men missar pucken när han ska skjuta. Utvisning på Västerås och spelare Niklas Folin för hakning och Björklöven ska spela numerärt överläge. Västerås Oskar Kvist får en chans i numerärt underläge men Björklövens målvakt Melker Thelin räddar. Hemmalaget klarar detta numerära underläge och det blir spel 5 mot 5 igen. Halva matchen spelad. Bortalaget Lucas Lagerberg klämmer sig in framför kassen och lirkar in pucken till 0-3, domaren ska video kontrollera detta och dömer ej mål efter att spelare stör målvakten. Fortfarande 0-2 i matchen i detta nu med 7 minuter kvar av perioden. Björklövens Fredrik Forsberg kommer in och dribblar och fintar och sätter den enkelt in o mål för 0-3. Det är bara Björklöven just nu som spelar med pucken. Det är tröstlöst att vara en Västerås IK supporter just nu. Chans igen för Umeå laget, Västerås försvaret är stillastående.
0-3 skotten sammanlagt 23-17
Period 3
Utvisning Björklöven för charging på Bruno Osmanis och Västerås får ett powerplay. Väsdterås med skott utanför och dem få puckar som går på mål så räddar Björklövens målvakt Melker Thelin. Hemmalaget lyckas inte få hål på Björklöven trots dem många pp dem fått. Det är ett otroligt svagt Västerås denna säsong. Hemmalaget VIK har fått så många skott nu på mål och powerplay men lyckas inte sätta en enda puck. 10 Minuter kvar nu av perioden. Om hemmalaget hade kunnat sätta hälften av alla dessa chanser så hade dem kunnat vara med i denna match. Just nu i denna mening så kommer Västerås 2 mot 1 och Anton Gradin gör en reducering 1-3. Björklöven Axel Ottosson får strax efter ett friläge men missar och får en straff. Axel Ottosson tar straffen men målvakten i Västerås Rasmus Korhonen räddar. 3 minuter och Västerås tar ut sin målvakt och spel 6 mot 5. Dryga minuten kvar och hemmalaget tar en timeout.
1-3 skotten sammanlagt 38-24
Resultat
Västerås IK - IF Björklöven 1-3.
Match recension Västerås IK - IF Björklöven 7 Dec -24 Omg 26
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Match recension Västerås IK - IF Björklöven 7 Dec -24 Omg 26
Olof Loklint även kallad Gurkolle skriver match recensioner eller match referat på Västerås IK hemsida. I sin recension om just denna aktuella match så börjar han med rubriken "En hedersam förlust hemma mot Björklöven". Jag orkade inte ens fortsätta läsa denna skit recension från författaren.
Genast börjar mina egna hjärnceller att överbelastas och värken börjar att bulta i skallen
. Vad menar Gurkolle med "Hedersamma förluster"?. VIK har i 5 års tid nu radat upp "Hedersamma förluster"!!. Ursäkta om jag blir en aning irriterad över att man ens publicerar en sådan text och rubrik som "Hedersamma förluster" på vårat kära gulsvarts hemsida
. Eller har man blivit så van över att spelet ser ut så här och att vi har så otroligt svårt att göra mål och vinna matcher
Supportrarna och ABB Arenas publik är så otroligt less på hur man visar upp sitt kantiga spel, kväll efter kväll. Jag kan nämna att dagen före denna match mot Björklöven så vann Almtuna hemma mot Umeå laget med 5-2. Men att vi förlorar dagen efter mot detta Björklöven med 1-3 ska då vi förtjäna att få denna förlust att bli kallad hedersam ? Det är bara skitsnack från alla håll och kanter. Skit snacket är det som fastnat i väggarna i ABB Arena. Från tränare Erik Karlsson, sportchefen NJ till styrelsemedlemmar.
Klubben Västerås IK har hela tiden fått bli klappade medhårs, fina ord och förhoppningar över att publik, supportrar och sponsorer ska fortsättningsvis lägga sina pengar i en klubb som är på väg ner totalt i diket.
Kom igen nu ni som styr detta Gulsvart. Erkänn bara att ni misslyckats allihopa ! Eller ska ni fortsätta att stryka håren medhårs? Det är ett totalt skämt att ni gjorde en satsning SHL2024
. Det slutade i att VIK inte ens tog sig till slutspel. Kaoset och resultaten kommer att fortsätta i denna bana tills någon törs höja rösten och säga att NU FÅR DET F-N VARA NOG.
Spelare som Rosdahl som kommer hit till klubben men 0% hjärta med den enda anledningen att han ska få sina pengar serverade på ett kuvert som det står "Hedersamma förluster". Tränare Erik Karlssons försvar att "Vi är ute på en resa". Eller om vi går bakåt i tiden till tränare Thomas Paananen "Det är en läropeng!". osv. osv..
Hockey är bara ett spel !!!!! Får du också höra detta från din fru ? För mig betyder gulsvart så mycket, min barndom, min stad, gemenskapen och snacket i fika rummet på jobbet.
Förhoppningarna till finrummet SHL är bara att försöka sudda ut nu. Vi får vara glada om vi fortfarande spelar i HA eller ens Div 1. Som det ser ut nu och som vi alla supportrar har sett och förstått så ekar läktarna tomma. Vad kostar inte Komarek ? Rosdahl ? Korhonen ?.
Jag har skrivit tillräckligt och jag hoppas jag får mothugg i detta inlägg !!.
Genast börjar mina egna hjärnceller att överbelastas och värken börjar att bulta i skallen

Supportrarna och ABB Arenas publik är så otroligt less på hur man visar upp sitt kantiga spel, kväll efter kväll. Jag kan nämna att dagen före denna match mot Björklöven så vann Almtuna hemma mot Umeå laget med 5-2. Men att vi förlorar dagen efter mot detta Björklöven med 1-3 ska då vi förtjäna att få denna förlust att bli kallad hedersam ? Det är bara skitsnack från alla håll och kanter. Skit snacket är det som fastnat i väggarna i ABB Arena. Från tränare Erik Karlsson, sportchefen NJ till styrelsemedlemmar.
Klubben Västerås IK har hela tiden fått bli klappade medhårs, fina ord och förhoppningar över att publik, supportrar och sponsorer ska fortsättningsvis lägga sina pengar i en klubb som är på väg ner totalt i diket.
Kom igen nu ni som styr detta Gulsvart. Erkänn bara att ni misslyckats allihopa ! Eller ska ni fortsätta att stryka håren medhårs? Det är ett totalt skämt att ni gjorde en satsning SHL2024

Spelare som Rosdahl som kommer hit till klubben men 0% hjärta med den enda anledningen att han ska få sina pengar serverade på ett kuvert som det står "Hedersamma förluster". Tränare Erik Karlssons försvar att "Vi är ute på en resa". Eller om vi går bakåt i tiden till tränare Thomas Paananen "Det är en läropeng!". osv. osv..
Hockey är bara ett spel !!!!! Får du också höra detta från din fru ? För mig betyder gulsvart så mycket, min barndom, min stad, gemenskapen och snacket i fika rummet på jobbet.
Förhoppningarna till finrummet SHL är bara att försöka sudda ut nu. Vi får vara glada om vi fortfarande spelar i HA eller ens Div 1. Som det ser ut nu och som vi alla supportrar har sett och förstått så ekar läktarna tomma. Vad kostar inte Komarek ? Rosdahl ? Korhonen ?.
Jag har skrivit tillräckligt och jag hoppas jag får mothugg i detta inlägg !!.