Plats: Skellefteå Kraft Arena.
Senaste match Skellefteå AIK: Brynäs IF - Skellefteå AIK blev vinst 4-6.
Senaste match Färjestad BK: Färjestad BK - Djurgården IF blev förlust 1-3.
Inbördes möten säsong 21/22 SAIK - FBK 4-0, FBK - SAIK 3-6
Saknas, sjukdomar Skellefteå: Stefan Loibl, Strauss Mann, Tom Kühnhackl, Jonathan Pudas.
Saknas, Sjukdomar Färjestad : Johan Pennerborn, Marcus Nilsson, Gustav Rydahl, Linus Johansson, Jacob de la Rose.
Notis: Frånvaro från lagens bästa spelare pga. OS uttagningen.
Notis: Skellefteå AIK har vinst i 3 raka hemmamatcher.
Notis: Skellefteå AIK har vunnit bägge inbördes möten mot FBK denna säsong.
Period 1
[*]3 min : Powerplay för SAIK. Utvisning på nummer 28 Mattias Göransson i FBK för holding.
[*]5 min : PP för Skellefteå är svagt..
[*]6 min : Oscar Möller i Skellefteå får ett bra skottläge men målvakten Dominik Furch i Färjestad räddar.
[*]8 min : Filip Sandberg i SAIK snor åt sig pucken i Färjestads försvarszon.
[*]11 min : Backen i FBK Mikael Wikstrand gör ett bra jobb i försvaret.
[*]14 min : Utvisning puck-out från Färjestad och Joel Nyström. SAIK får spela pp.
[*]15 min : Joakim Nygård i FBK tar pucken av Michael Kapla i SAIK. Nygård får ett friläge i numerärt underläge. Men målvakten i Skellefteå Gustaf Lindvall räddar.
[*]17 min : Snygga dribblingar och finter av Skellefteås Filip Sandberg. Han spelar bort Adam Ginning i FBK. Sandberg skjuter men missar målet.
[*]18 min : Joakim Nygård i Färjestad utvisas för holding.
[*]20 min : Period 1 är slut. 0-0. Skotten vann Skellefteå med 15-4.
Period 2
[*]4 min : Skellefteå gör 1-0 genom Oscar Möller.
[*]5 min : SAIK har tagit över matchen helt nu.
[*]6 min : Utvisning FBK och Jesse Virtanen för holding. Skellefteå AIK får spela powerplay.
[*]7 min : Skellefteå gör 2-0 genom ett bra passningsspel i powerplay och Jayce Hawrlyck.
[*]8 min : Färjestads Pontus Widerström jobbar hårt i offensivzon och får därmed ett bra skottläge nära mål men Gustaf Lindvall räddar i SAIK kassen.
[*]11 min : Backen Filip Roos i Skellefteå AIK gör ett bra jobb i försvaret.
[*]12 min : Per Åslund i Färjestad åker ut 2 minuter för en tripping på Filip Roos i SAIK.
[*]13 min : Färjestad kommer 2 mot 1 i numerärt underläge. Men Lindvall är med och räddar.
[*]15 min : SAIK får ett bra skottläge med Melker Karlsson men Furch i FBKs kasse räddar.
[*]17 min : MÅL 3-0 nu till SAIK efter att Filip Sandberg får en fin passning en bit utanför mål, skjuter ett hårt slagskott som går in bakom Dominik Furch.
[*]18 min : Skellefteå AIK har spelat mycket fin hockey i period 2. Färjestad har inte mycket att sätta emot.
[*]18 min : FBK kommer i ett 2 mot 1 läge. Pontus Widerström satsar skott men missar pucken i skottförsöket.
[*]18 min : Skellefteå Melker Karlsson utvisas 2 minuter för interferens. Färjestad får spela powerplay.
[*]20 min : Period 2 är slut. 3-0 till SAIK. Skotten i period 2 vann SAIK med 17-9.
Notis En SAIK spelare åker ut för hakning innan period 2 avslutas. FBK får starta Period 3 med Powerplay.
Period 3
[*]1 min : FBK spelar PP. Men utvisas genom för många spelare på isen. Slarvigt av Färjestad som hade numerärt underläge. Spel 4 mot 4 nu.
[*]2 min : Joakim Nygård i Färjestad BK får ett bra läge och skjuter men Lindvall i kassen räddar.
[*]4 min : Per Åslund i FBK får ett bra läge men missar målet.
[*]4 min : Linus Karlsson i Skellefteå kommer in i anfallszon, Furch i Färjestad målet är med och räddar. Linus Karlsson får en klubba i ansiktet i denna situation och blöder från munnen.
[*]5 min : Adam Ginning i FBK får utvisning för hög klubba på Skellefteås Filip Sandberg. Sandberg börjar också han blöda. SAIK får spela pp.
[*]7 min : FBK fulltaliga igen.
[*]9 min : Utvisning SAIK. Oscar Möller åker 2 minuter för fasthållning. Färjestad BK får spela powerplay.
[*]10 min : Utvisning igen för Linus Lindström i SAIK, detta genom en interferens. Färjestad får spela PP 5 mot 3 nu.
[*]11 min : Joel Nyström gör mål för FBK i pp 5 mot 3. Ett hårt direktskott går in bakom Lindvall i SAIK kassen.
[*]12 min : 1 minut kvar på PP till Färjestad i spel 5 mot 4.
[*]18 min : Färjestad tar ut målvakten och spelar 6 mot 5.
[*]19 min : MÅL för Skellefteå i tom kasse. Joel Nyström skjuter ett skott mot FBK tomma kasse som gör 4-1.
[*]20 min : Matchen slut. Skellefteå AIK vinner med 4-1. Skotten vann Skellefteå AIK med 40-19 totalt.
Resultat
SAIK - FBK 4-1
Matchanalys Skellefteå AIK - Färjestad BK 1 Feb-22
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Recension Skellefteå AIK - Färjestad BK 1 Feb-22
Skellefteå AIK ser mycket starka ut i år. Det kändes som SAIK hade matchen och hade kontrollen i stort sett hela tiden. Att tänka på också är att 3 spelare är inkallade till OS förberedelser och därmed inte var med ikväll. Färjestad hade inte mycket att sätta emot, men var duktiga i försvarszon. Skellefteå leder nu SHL med en mindre match spelade än Luleå.
En annan sak är att Färjestad drog på sig enormt många utvisningar. Dem allra flesta var så kallade "onödiga utvisningar". SAIK fick spela många PP:n. Samma sak där så överraskades man av att Färjestad orkade spela ett ganska bra boxplay på dessa utvisningar. I period 1 så sköt Skellefteå 17 skott och 13 av dessa täcktes av Färjestad. FBK hade 3 spelare dem också som var iväg pga. OS.
4-1 tycker jag speglar matchbilden. Möjligtvis hade SAIK kunnat gjort nått mål till men helt godkänt.
En annan sak är att Färjestad drog på sig enormt många utvisningar. Dem allra flesta var så kallade "onödiga utvisningar". SAIK fick spela många PP:n. Samma sak där så överraskades man av att Färjestad orkade spela ett ganska bra boxplay på dessa utvisningar. I period 1 så sköt Skellefteå 17 skott och 13 av dessa täcktes av Färjestad. FBK hade 3 spelare dem också som var iväg pga. OS.
4-1 tycker jag speglar matchbilden. Möjligtvis hade SAIK kunnat gjort nått mål till men helt godkänt.