Plats: Hovet i Stockholm.
Senaste match AIK: AIK - Östersund IK vinst 3-2.
Senaste match Västerås IK: Västerås IK - Kristianstad IK vinst 6-3.
AIK tabell placering inför matchen : 8.
Brynäs IF tabell placering inför matchen : 11.
Omgång: 46.
Notis: AIK har vunnit 2 av dem 3 matcherna som spelats mellan lagen denna säsong.
Notis: Västerås vann senast mot Kristianstad. Innan dess har Västerås spelat 10 matcher utan en 3 poängare.
Notis: Västerås Lukas Zetterberg har gjort mål i 4 raka matcher.
Period 1
[*]2 min : AIK pressar på för ett ledningsmål.
[*]2 min : Sakari Salminen får pucken genom en konstig studs i sargen. Salminen blir överraskad och får inte ordning på pucken och därmed får inte något skott. En bra chans som kunde ha resulterat i ett mål.
[*]7 min : MÅL AIK gör 1-0 genom Adam Rockwood. Ett snabbt uppspel från egen zon där VIK inte riktigt hänger med.
[*]10 min : Utvisning interferens Thimo Nickl. Powerplay Västerås IK.
[*]12 min : Utvisning Daniel Muzito Bagenda för tripping. Powerplay VIK.
[*]14 min : Dåliga avslut av VIK i pp.
[*]19 min : Utvisning Nick Albano i Västerås för slashing. AIK ska spela powerplay.
[*]19 min : MÅL Snyggt pp av AIK och Oscar Nord sätter 2-0 genom en snygg pass från Daniel Muzito Bagenda.
[*]20 min : Period 1 slut. 2-0 och skotten i perioden slutade 12-11.
Period 2
[*]3 min : AIK får flera fina chanser. Daniel Muzito Bagenda skjuter utanför och Adam Rockwood får också ett skott som målvakten i Västerås Johan Gustafsson räddar.
[*]6 min : MÅL Västerås reducerar till 2-2 genom Alexander Lunsjö. Egentligen är det den första målchansen på länge för VIK.
[*]9 min : Västerås i anfallszon men har svårt att komma till några klara målchanser.
[*]10 min : MÅL Liam Dower Nilsson sätter 2-2. Simon Robertsson slår en passning till Dower Nilsson som kommer framför mål och sätter enkelt pucken i mål.
[*]12 min : Västerås bra på att täcka skott när AIK skjuter från blå.
[*]12 min : MÅL Nick Albano i Västerås gör en fel passning. AIK får pucken och kan komma till ett anfall och Dalibor Dvorsky i AIK gör 3-2.
[*]17 min : Nick Albano i Västerås IK ska passa pucken från egen zon men missar pucken och AIK tar över puck kontrollen.
[*]20 min : Period 2 slut. 3-2 och skotten i perioden slutade 10-9. Sammanlagda skotten i matchen står 22-20.
Period 3
[*]5 min : Richard Gynge i AIK kommer till ett friläge men skjuter utanför.
[*]10 min : AIK kommer till dem flesta målchanserna. Spelar ett fint passningsspel.
[*]11 min : Utvisning Västerås och Blake Speers för en tripping. AIK ska spela pp.
[*]15 min : Dåliga passningar från Västerås och spelare som åker i vägen för varandra i anfall.
[*]16 min : Utvisning Jimmie Jansson Lorek för hakning. Powerplay AIK.
[*]16 min : Utvisning Daniel Muzito Bagenda för tripping. Spel 4 mot 4.
[*]18 min : MÅL Jimmie Jansson Lorek kommer ut från utvisningsbåset i ett powerplay för Västerås och sätter pucken för 3-3 genom en styrning. Skottet kom från Simon Robertsson.
[*]19 min : Västerås och Jimmie Jansson Lorek håller på att slarva framför eget mål. Blir en jättechans för AIK som skjuter utanför.
[*]20 min : Period 3 slut. 3-3 och skotten sammanlagt i matchen står 29-26.
Period 4
[*]2 min : AIK kommer 2 mot 1 läge och Adam Rockwood får pucken och skjuter men Johan Gustafsson i VIK målet räddar.
[*]2 min : MÅL Jimmie Jansson Lorek i Västerås IK tar pucken från egen zon från föregående situation och driver pucken in i anfallszon och sätter 3-4 och Västerås vinner och tar med sig extra poängen.
Resultat
AIK - Västerås IK 3-4 OT.
Matchanalys AIK - Västerås IK 17 Feb -23 Omg 46
- IcingLelle
- Site Admin
- Kontakt: